zaterdag 12 juni 2021

De Elf

De meeste spelers-personages zijn menselijk. Een mens kan een priester, een vechter, een magier of een dief zijn. Een personage kan ook niet-menselijk zijn: een dwerg, een elf of een halfling. Deze drie heldentypen hebben vereisten voor eigenschappen, bijvoorbeeld een minimum-Kracht of -Intelligentie. Voor menselijke personagetypes geldt dit niet.

Elven zijn een oud volk, vervuld van magie en een lange levensduur. Volgens legenden, zijn ze gevuld met de magische kracht van gevallen sterren. Hun cultuur leidt op tot zowel de magische kunsten als krijgers-vaardigheden. Dit vraagt Kracht, Behendigheid en Intelligentie en iedere Elf heeft dus bepaalde vereisten aan deze Eigenschappen. 



Vereisten: Kracht 2, Behendigheid 2, Intelligentie 1

Trefstenen: 1d6 per Graad tot en met Graad 9; +2 trefpunten op Graad 10

Maximale Graad: 10

Wapenrusting: Alle, inclusief Schilden

Wapens: Alle

Talen: Gemeenschappelijke taal, Elfentaal


Bijzondere Capaciteiten:

Magie: Elfen kennen de magische wegen van de natuur. Een Elf kent een aantal spreuken, onderverdeeld in spreukenniveaus, zoals te zien in de tabel hieronder. De spreuken worden gekozen uit de voor Elven specifiek gemaakte spreukenlijst.

Spreuken: Om een toverspreuk te gebruiken werpt een Elf 1d20+Intelligentie. Een 1 op de d20 is altijd een mislukking die ervoor zorgt dat de Elf de spreuk die dag niet meer kan gebruiken en hij een Schaduwpunt oploopt. Een spreuk mislukt als het totaal van de worp lager is dan 10+niveau van de spreuk. Een 20 op de d20 is een meesterlijk succes en de Elf mag kiezen of de spreuk:

  • dubbele schade toebrengt
  • dubbele duur heeft
  • tweemaal zover kan reiken
Magie is in de wereld van de Borgondische Revolutie het sterkst in de wildernis, waar Elven thuis zijn. In menselijke steden en dorpen is het maximale niveau van spreuken die de Elf kan uitspreken beperkt. Door echter gebruik te maken van de Tarot der Draken, een sinistere magische traditie, kan deze limiet worden omzeild.

Bespeur Verborgen Deuren: Een Elf heeft een kans van 5+ op d6 om geheime of verborgen deuren te ontdekken per Verkenningsbeurt.

Luisteren: Een Elf heeft een kans van 5+ op d6 om aan deuren of ramen te luisteren wat er in de volgende ruimte gebeurt per Verkenningsbeurt.

Sterrenzicht: Een Elf kan bij het licht van de maan of de sterren 's nachts net zo goed zien als bij zonlicht. In duisternis zonder lichtbron is hij echter net zo beperkt als ieder ander.

Woudvesting: Na het bereiken van Graad 9 mag een Elf in het woud een verblijf vestigen. De kosten hiervan zijn gelijk aan een stenen fort zoals een Vechter dat kan bouwen. Dieren in het bos binnen 8 kilometer zullen een bovennatuurlijke vriendschap met de Elf voelen, zullen de Elf waarschuwen als er indringers zijn en kunnen boodschappen verzenden.


Graad    Trefstenen    Aanvalsbonus    Spreuken

                                                                 Niveau 1    Niveau 2    Niveau 3    Niveau 4    Niveau 5

1                1d6                +0                    1

2                2d6                +0                    2

3                3d6                +0                    2                    1

4                4d6                +2                    2                    2

5                5d6                +2                    2                    2                1

6                6d6                +2                    2                    2                2

7                7d6                +5                    3                    2                2                    1

8                8d6                +5                    3                    3                3                    2

9                9d6                +5                    3                    3                3                    2                1

10              9d6+2            +7                    3                    3                3                    3                2


Elfenspreuken van Niveau 1

Bespeur Gevaar

Bereik: 3 meter per Graad

Duur: 6 beurten (= 60 minuten)

Effect: Alleen de Elf

Iedere beurt kan de Elf een gebied van 3x3 meter scannen om gevaar te ontdekken. Een persoon scannen duurt een ronde (1 minuut), evenals een object.


Dierenvriendschap

Bereik: 3 meter

Duur: Permanent

Effect: Een dier

De Elf benadert een dier en spreekt de spreuk uit. Als het dier een Wijsheid-Reddingsworp haalt gedraagt het zich normaal. Als de Reddingsworp mislukt wacht het dier gedurende 6 beurten (60 minuten) terwijl de Elf een verbintenis-ritueel verricht. Wanneer de verbintenis voltooid is, zal het dier de Elf overal volgen en pas weggaan als het drie dagen geen aandacht krijgt gedurende de eerste drie maanden van de verbintenis. Gedurende diezelfde tijd kan een dier maximaal zes (afhankelijk van de intelligentie) kunstjes worden geleerd.

De Elf kan maximaal 2 Trefworpen per Graad aan dieren aldus verbonden hebben.


Feeenlicht

Bereik: 20 meter

Duur: 1 beurt (= 10 minuten)

Effect: Alle doelwitten binnen bereik

Wanneer de Elf Graad 4 of lager is, kan maximaal een persoon of object verlicht worden met Feeenlicht. Op Graad 5 worden dit twee personen of een gebied van 3x3 meter, op Graad 10 drie personen of een doelwit van 5 meter hoog en op Graad 14 vier personen of een doelwit van 7 meter hoog.

Het Feeenlicht maakt onzichtbare wezens of objecten zichtbaar. In slecht verlichte omgevingen worden aanvallen op met Feeenlicht verlichte wezens gemaakt met [+] Voordeel.


Lokaliseer Plant of Dier

Bereik: 40 meter

Duur: 6 beurten (= 60 minuten)

Effect: Alleen de Elf

De Elf kan de richting (maar niet de afstand) tot planten of dieren van een op dat moment gekozen type bepalen. Dit kan zowel in het algemeen zijn, waarmee de dichtsbijzijndste van de gekozen soort gevoeld wordt, of een specifiek specimen of individueel dier.


Onzichtbaarheid voor Dieren

Bereik: 0

Duur: 1 beurt (= 10 minuten)

Effect: Alleen de Elf of een wezen door de Elf aangeraakt

Met deze spreuk verhult de Elf zich van alle zintuigen (reuk, zicht, gehoor) van niet-magische dieren. Deze zullen de Elf voor de duur van de spreuk niet kunnen bespeuren.


Spreek met Dieren

Bereik: 10 meter

Duur: 6 beurten (= 60 minuten)

Effect: Alleen de Elf

De Elf kan communiceren met een specifiek soort dier binnen bereik wanneer de betovering wordt uitgesproken. Een dier is niet meteen per definitie meewerkend.


Verstrengel

Bereik: 26 meter

Duur: 1 beurt (= 10 minuten)

Effect: Radius van 7 meter binnen bereik

In de radius worden wezens gegrepen door groeiende lianen en planten. Ieder wezen in de radius moet een Behendigheid-Reddingsworp maken. Als de Reddingsworp mislukt is het wezen vastgepind op die plek. Als de Reddingsworp lukt kan het wezen op halve snelheid door het gebied bewegen.


Weersvoorspelling

Bereik: 1600 meter diameter per Graad

Duur: Instant

Effect: Alleen de Elf

De Elf weet direct met precisie hoe het weer zich de komende 12 uur in het bereik zal ontwikkelen.


Elfenspreuken van Niveau 2

Creeer Water

Bereik: Aanraking

Duur: Permanent

Effect: Zie hieronder

Met deze spreuk creeert de Elf een bron van water. De bron is groot genoeg om twaalf personen en lastdieren van water te voorzien gedurende een maand. Op Graad 8 verdubbelt de grootte van de bron.


Genees Lichte Wonden

Bereik: 0

Duur: Instant

Effect: De Elf of een door de Elf aangeraakt wezen

Met deze spreuk kan de Elf ofwel:

- 1d6+1 levenspunten (hp) genezen

- Verlamming genezen


Schorshuid

Bereik: 0

Duur: 1 beurt (= 10 minuten) per Graad van de Elf

Effect: Alleen de Elf of alleen een persoon die de Elf aanraakt

Met deze spreuk verhardt de huid tot de hardheid van boomschors. De Beschermingsfactor (BF) wordt 1 hoger en de persoon heeft een +1 op alle Reddingsworpen behalve tegen magische effecten.


Verhit Metaal

Bereik: 10 meter

Duur: 7 beurten (= 70 minuten)

Effect: Alle metaal in bezit van een bepaald aantal personen

Per 2 Graden van de Elf kan 1 persoon doelwit zijn. Gedurende 4 ronden (4 minuten) wordt alle metaal in bezit van de doelwitten steeds heter en koelt daarna weer af. 

Ronde 1: Onaangenaam heet

Ronde 2: Het metaal doet 1d3 schade

Ronde 3: Het metaal doet 1d6 schade; ontvlambare materialen die in contact staan met het metaal vatten vlam

Ronde 4: Idem aan ronde 3 en Constitutie-Reddingsworp. Als de Reddingsworp lukt is er geen effect. Als de Reddingsworp faalt zijn er de volgende effecten voor de lichaamsdelen die met metaal in contact staan:

- Ledematen: onbruikbaar gedurende een week

- Torso: verzwakt gedurende 1d4 dagen (onmogelijk om te vechten, spreuken te doen of andere zware activiteit, beweging gehalveerd)

- Hoofd: bewusteloos gedurende 1d4 beurten (= 1d4x10 minuten)

Ronde 5: Als ronde 3

Ronde 6: Als ronde 2

Ronde 7: Als ronde 1


Verhullende Mist

Bereik: 0

Duur: 1 beurt (= 10 minuten)

Effect: 3 meter radius per Graad van de Elf 

Hiermee roept de Elf een dichte mist rondom op, waar alleen de Elf zelf vaag doorheen kan kijken. Sterke windvlagen beperken de duur tot 3 rondes (3 minuten). 


Vertraag Gifwerking

Bereik: 0

Duur: 1 uur per Graad van de Elf

Effect: De Elf of een wezen door de Elf aangeraakt

Hiermee wordt de werking van gif vertraagd. Zolang het slachtoffer meer dan 1 hp heeft, brengt het gif maximaal 1 hp schade per ronde toe. Wanneer het slachtoffer 1 hp heeft, brengt het gif geen verdere schade toe. Personen die door gif de dood hebben gevonden kunnen binnen 1 beurt (= 10 minuten) worden gereanimeerd met deze spreuk. De Elf heeft Graad x 10% kans om voor natuurlijke gifstoffen een tegengif te weten dat gedurende 1 beurt (= 10 minuten) vervaardigd kan worden. Wanneer de duur van de spreuk eindigt, eindigen ook alle effecten, inclusief de reanimatie uit de dood.


Vervorm Hout

Bereik: 80 meter

Duur: Permanent

Effect: 1 voorwerp ter grootte van een pijl of plank per Graad van de Elf

Hiermee worden houten voorwerpen vervormd. Magische voorwerpen hebben een 10% kans per "plus" om niet betoverd te worden. Wanneer de voorwerpen in de hand van een wezen zijn, krijgt het wezen een Kracht-Reddingsworp om de vervorming tegen te gaan.


Wek Vlammen Op

Bereik: 0

Duur: 2 beurten (= 20 minuten) per Graad van de Elf

Effect: Alleen de Elf

De Elf wekt een vlam op in de palm van de hand. De vlam verspreidt licht in een radius van 10 meter. Ontvlambare voorwerpen die met de vlam worden aangeraakt, vatten vlam. De Elf kan voor de Duur de vlam opwekken of laten verdwijnen zo vaak hij wil. De Elf kan de vlam laten vallen of gooien, met een bereik van 10 meter; dit beeindigt de betovering.


Elfenspreuken van Niveau 3

Ademhaling in Water

Bescherming tegen Gif

Boomvorm

Groei der Natuur

Houd Dier Vast

Roep Bliksem


Elfenspreuken van Niveau 4

Bescherming tegen Vuur en Bliksem

Genees Ernstige Wonden

Ontrafel Magie

Roep Dieren

Spreek met Planten

Temperatuur Beheersen


Elfenspreuken van Niveau 5

Beheers het Weer

Bescherming tegen Planten en Dieren

Communiceer met de Natuur

Muur van Dorens

Passeer Planten

Verander Steen in Modder


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Priester

De meeste spelers-personages zijn menselijk. Een mens kan een priester, een vechter, een magier of een dief zijn. Een personage kan ook niet...