De meeste spelers-personages zijn menselijk. Een mens kan een priester, een vechter, een magier of een dief zijn. Een personage kan ook niet-menselijk zijn: een dwerg, een elf of een halfling. Deze drie heldentypen hebben vereisten voor eigenschappen, bijvoorbeeld een minimum-Kracht of -Intelligentie. Voor menselijke personagetypes geldt dit niet.
Een vechter is een mens die zich heeft gespecialiseerd in wapentuig en wapenrusting. Ze hebben vaak een bovengemiddelde Kracht of Behendigheid. Vechters zijn het heldentype met de meeste levenspunten (hp) en kunnen alle wapenrustingen en wapens gebruiken.
Naar mate een Vechter in ervaring groeit, leert hij ook bijzondere maneuvres, Wapenfeiten. Een Vechter van Graad 9 of hoger heeft een dermate reputatie dat het een natuurlijk leider is en soldaten en volgelingen worden aangetrokken.
Vereisten: Geen
Trefstenen: 1d8 per Graad tot en met Graad 9; vanaf Graad 10 +2 hp per Graad
Maximale Graad: 14
Wapenrusting: Alle, inclusief schilden
Wapens: Alle
Talen: Gemeenschappelijke taal
Bijzondere Capaciteiten:
Vechtersbaas: Vechters hebben een grotere kans om tegenstanders te raken en schade toe te brengen. Vanaf Graad 1 hebben Vechters een +1 op de Trefworp en op Schadeworpen. Op Graad 4 verbetert dit naar +1d4 op Trefworpen en Schadeworpen. Iedere drie Graden groeit deze factor, zoals te zien in de tabel.
Wapenfeiten: Vechters kunnen het tij van een schermutseling keren door het verrichten van Wapenfeiten. Alvorens het maken van een Trefworp kan de Vechter aankondigen een bijzondere manoeuvre te doen: de tegenstander ontwapenen, omver werpen, achteruit tegen de muur drijven, zand in de ogen strooien, enzovoort. Wanneer de Trefworp slaagt en de dobbelsteen die naast de d20 daarvoor geworpen wordt (d4 vanaf Graad 4, d6 vanaf Graad 7, enz.) een 3+ is, dan slaagt ook dit Wapenfeit. De mogelijkheden voor Wapenfeiten zijn eindeloos en de meest succesvolle Vechters zijn zij die het meest creatief zijn met hun Wapenfeiten. Afhankelijk van welk wapen de Vechter hanteert zijn afzonderlijke effecten mogelijk.
Fort: Een Vechter mag op ieder moment besluiten een fort of andere versterking te bouwen en de omliggende landen te beheersen, op voorwaarde dat hij voldoende geld heeft om de constructie te betalen.
Volgelingen: Vanaf Graad 9 mag de Vechter zich formeel heerser van het domein waar hij een fort heeft noemen en trekt hij gewapende volgelingen aan.
Graad Trefpunten Aanvals- en Schadebonus, Wapenfeitsteen na Graad 4
1 1d8 +1
2 2d8 +1
3 3d8 +1
4 4d8 +1d4
5 5d8 +1d4
6 6d8 +1d4
7 7d8 +1d6
8 8d8 +1d6
9 9d8 +1d6
10 9d8+2 +1d8
11 9d8+4 +1d8
12 9d8+6 +1d8
13 9d8+8 +1d10
14 9d8+10 +1d10
Geen opmerkingen:
Een reactie posten