De meeste spelers-personages zijn menselijk. Een mens kan een priester, een vechter, een magier of een dief zijn. Een personage kan ook niet-menselijk zijn: een dwerg, een elf of een halfling. Deze drie heldentypen hebben vereisten voor eigenschappen, bijvoorbeeld een minimum-Kracht of -Intelligentie. Voor menselijke personagetypes geldt dit niet.
Dwergen zijn een volk verwant aan rots en steen. Hun voorvaderlijke landen liggen verscholen in de diepste grotten onder bergketens. Volgens legenden werden de eerste Dwergen niet geboren maar uit steen gehouwen. Gedurende het leven wordt een Dwerg steeds harder en ruwer, totdat hij uiteindelijk opnieuw versteend is. Deze erfenis geeft hen grote kracht en uithoudingsvermogen.
Vereisten: Kracht 3, Constitutie 2
Trefstenen: 1d8 per Graad tot en met Graad 9; +3 trefpunten vanaf Graad 10
Maximale Graad: 12
Wapenrusting: Alle, inclusief Schilden
Wapens: Alle behalve lange bogen en tweehandige zwaarden
Talen: Gemeenschappelijke taal, Dwergentaal
Bijzondere Capaciteiten:
Bouwexpertise: Dwergen hebben een 5+ kans op d6 om nieuwe constructie, schuivende panelen of muren, of aflopende gangen te bespeuren.
Infraroodzicht: Dwergen zijn aangepast aan het leven in ondergrondse gangenstelsels. Bij het ontbreken van lichtbronnen zien Dwergen in het infrarode spectrum en kunnen hittebronnen zien.
Ondergrondse Vesting: Na het bereiken van Graad 9 mag een Dwerg in een heuvel of berg een verblijf vestigen. De kosten hiervan zijn gelijk aan een stenen fort zoals een Vechter dat kan bouwen. Dwergen verwant aan de clan van de avonturier zullen de vesting opzoeken om zich er te vestigen.
Graad Trefstenen Aanvalsbonus
1 1d6 +0
2 2d6 +0
3 3d6 +0
4 4d6 +2
5 5d6 +2
6 6d6 +2
7 7d6 +5
8 8d6 +5
9 9d6 +5
10 9d6+3 +7
11 9d6+6 +7
12 9d6+9 +7
Geen opmerkingen:
Een reactie posten