woensdag 16 juni 2021

De Priester

De meeste spelers-personages zijn menselijk. Een mens kan een priester, een vechter, een magier of een dief zijn. Een personage kan ook niet-menselijk zijn: een dwerg, een elf of een halfling. Deze drie heldentypen hebben vereisten voor eigenschappen, bijvoorbeeld een minimum-Kracht of -Intelligentie. Voor menselijke personagetypes geldt dit niet.

Een Priester is een mens die zich volledig toelegt op het dienen van een hoger en waardig doel. Priesters zijn de frontlinie van de Goden tegen Chaos. De magische krachten van de Priester komen voort uit een rotsvast vertrouwen en geloof in de godheid die wordt gediend. 



Vereisten: Geen

Trefstenen: 1d6 per Graad tot en met Graad 9; vanaf Graad 10 +1 per Graad

Maximale Graad: 14

Wapenrusting: Alle, inclusief schilden

Wapens: Alleen botte wapens

Talen: Gemeenschappelijke taal


Bijzondere Capaciteiten:

Bezweren van Ondoden: Priesters kunnen een beroep doen op hun rotsvaste geloof om duistere wezens, ondoden, te keren en soms zelfs terug te sturen naar hun graf. Wanneer een priester deze duistere wezens tegenkomt, kan de priester zijn heilig symbool tonen en door een worp van 2d6 trachten de ondoden te bezweren. De worp moet minimaal het genoemde getal in onderstaande tabel zijn. Een 'B' betekent dat de bezwering altijd lukt. Een 'G' betekent geen effect.

Graad    Skelet    Zombie    Goust    Wiecht    Schim    Mummie

1             7            9                11           G            G            G

2            B            7                 9            11           G            G

3            B            B                7             9            11           G

4            B            B                B            7            9            11

5            B            B                B            B            7            9

6            B            B                B            B            B            7

7            B            B                B            B            B            B


Magie: Wanneer een Priester de tweede Graad bereikt, verkrijgt hij door zijn geloof het vermogen om magie te gebruiken. Een Priester kent een aantal spreuken, onderverdeeld in spreukenniveaus, zoals te zien in de tabel hieronder. De spreuken worden gekozen uit de spreukenlijst.

Spreuken: Om een toverspreuk te gebruiken werpt een Priester 1d20+Wijsheid. Een 1 op de d20 is altijd een mislukking die ervoor zorgt dat de Priester de spreuk die dag niet meer kan gebruiken en hij een Schaduwpunt oploopt. Een spreuk mislukt als het totaal van de worp lager is dan 10+niveau van de spreuk. Een 20 op de d20 is een meesterlijk succes en de Priester mag kiezen of de spreuk:

  • dubbele schade toebrengt (of dubbele genezing brengt)
  • dubbele duur heeft
  • tweemaal zover kan reiken
In de wereld van de Borgondische Revolutie zijn er limieten op welk niveau spreuk waar precies gebruikt mag worden. Dat is afhankelijk van de omgeving van de Priester. Een verzameling van gelovigen in een bepaald gebied kan deze limiet verhogen. Hoe meer gelovigen een stad kent, hoe sterker de kracht van priesterlijke magie.

Kerkgebouw: Na het bereiken van de 9e Graad mag de Priester een kerkgebouw, kapel of tempel oprichten. De kosten hiervan zijn de helft van de normale kosten, vanwege goddelijke interventie. Zodra het kerkgebouw klaar is, worden 5d6 x 10 Vechters van Graad 1 of 2 aangetrokken. De Vechters zijn uiterst loyaal aan de Priester. 


Graad    Trefstenen    Aanvalsbonus    Spreuken Niveau 1    2    3    4    5    
1                1d4                +0                                                   -
2                2d4                +0                                                   1
3                3d4                +0                                                   2    
4                4d4                +0                                                   2    1
5                5d4                +2                                                   2    2    
6                6d4                +2                                                   2    2    1    1
7                7d4                +2                                                   2    2    2    1    1
8                8d4                +2                                                   3    3    2    2    1
9                9d4                +5                                                   3    3    3    2    1
10              9d4+1            +5                                                   4    4    3    3    2
11              9d4+2            +5                                                   4    4    4    3    3    
12              9d4+3            +5                                                   5    5    4    4    3    
13              9d4+4            +7                                                   5    5    5    4    4    
14              9d4+5            +7                                                   6    5    5    5    4    


Priesterspreuken Niveau 1

Bescherming tegen het Kwaad
Bereik: 0
Duur: 12 beurten (= 2 uur)
Effect: alleen de Priester

Deze spreuk beschermt de Priester met een onzichtbare magische barriere. Iedere aanval op de Priester gebeurt met [-] Nadeel en de Priester heeft gedurende de spreuk [+] Voordeel op alle Reddingsworpen.
Magische wezens kunnen de Priester niet aanraken. Aanvallen met handwapens van deze wezens mislukken automatisch, totdat de Priester zelf een aanval pleegt. Op zo'n moment vervalt de bescherming tegen magische wezens.


Bespeur Kwaad
Bereik: 12 meter
Duur: 6 beurten (= 1 uur)
Effect: Alles binnen een straal van 12 meter

Wanneer een Priester deze spreuk gebruikt, ziet hij alle door het Kwaad betoverde voorwerpen binnen een straal van 12 meter oplichten. Personen en monsters met kwade bedoelingen zullen ook oplichten. De feitelijke gedachten kunnen niet worden waargenomen. 


Bespeur Magie
Bereik: 0
Duur: 2 beurten (= 20 minuten)
Effect: Alles binnen een straal van 2 meter

Met deze spreuk ziet de Magier alle magische voorwerpen, wezens, plaatsen en effecten binnen het bereik oplichten. 


Genezing van Lichte Verwondingen
Bereik: Contact
Duur: Permanent
Effect: Elk willekeurig levend wezen (1)

Deze spreuk kan schade herstellen of verlamming verwijderen. Wanneer deze spreuk gebruikt wordt om te genezen, kunnen 1d6+1 hp worden hersteld. Wanneer deze spreuk gebruikt wordt om verlamming op te heffen, wordt er geen schade genezen. Een Priester kan deze spreuk ook op zichzelf gebruiken.


Licht
Bereik: 12 meter
Duur: 12 beurten (= 2 uur)
Effect: Ruimte van 3 meter doorsnee

Hiermee tovert de Priester een lichtcirkel gelijk aan die van een verstralende toorts tevoorschijn. Wanneer de spreuk over een voorwerp wordt uitgesproken dan beweegt het licht mee met het voorwerp. Als de spreuk op de ogen van een wezen wordt uitgesproken dan moet dat wezen een Constitutie-Reddingsworp maken. Wanneer deze mislukt, is het slachtoffer verblind voor de duur van de spreuk. Als de Reddingsworp lukt, verschijnt het licht achter het doelwit in de lucht.


Verwijder Angst
Bereik: Contact
Duur: 2 beurten (= 20 minuten)
Effect: Elk willekeurig levend wezen (1)

Wanneer een Priester deze spreuk uitspreekt en vervolgens een levend wezen aanraakt, zal de spreuk de ontvanger kalmeren en elke vorm van angst zal verdwijnen. Wanneer de angst door magie is opgewekt, mag het wezen een nieuwe Reddingsworp maken, waarbij de Graad van de Priester als bonus op de worp wordt opgeteld (maximaal +6). 


Weersta Koude
Bereik: 0
Duur: 6 beurten
Effect: Elk wezen binnen een straal van 3 meter

Deze spreuk zorgt ervoor dat iedereen binnen een straal van 3 meter van de Priester ijzige koude kan weerstaan zonder schade te ondervinden. Diegenen die binnen het effect van deze spreuk vallen krijgen bovendien een +2 bonus op alle Reddingsworpen tegen Koude aanvallen en wordt er per dobbelsteen aan schade 1 punt afgetrokken. 


Zuiver Voedsel en Water
Bereik: 1 meter
Duur: Permanent
Effect: Zie hieronder

Deze spreuk maakt bedorven of vergiftigd voedsel of water weer inneembaar. De spreuk zuivert 1 rantsoen aan voedsel of 6 waterzakken met water. Wanneer de spreuk boven een modderpeol wordt uitgesproken, dan zakt het vuil naar beneden zodat er een poel van helder water overblijft.


Spreuken van Niveau 2 en hoger volgen in volgende posts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Priester

De meeste spelers-personages zijn menselijk. Een mens kan een priester, een vechter, een magier of een dief zijn. Een personage kan ook niet...